Ukraina: Nowe regulacje kryptowalut – podział kompetencji NBU i NSSMC

Photo of author

By Eryk

Proponowane cele regulacyjne

Ukraińskie władze intensyfikują wysiłki w celu ustanowienia jasnych ram regulacyjnych dla rynku aktywów cyfrowych. Podczas posiedzenia Rady Stabilności Finansowej przedstawiono szczegółowy model określający podział uprawnień regulacyjnych pomiędzy Narodową Komisją Papierów Wartościowych i Giełdy (NSSMC) a Narodowym Bankiem Ukrainy (NBU).

Proponowane cele regulacyjne

Dokument szczegółowo opisuje zamierzone funkcje tych regulatorów w przestrzeni kryptowalut, obejmujące kilka kluczowych obszarów:

  • Licencjonowanie i bieżący nadzór nad Dostawcami Usług w Zakresie Aktywów Kryptograficznych (CASP).
  • Regulacje dotyczące emisji i obiegu stablecoinów.
  • Ustanowienie wymogów dotyczących przejrzystości i ujawniania informacji w celu zwiększenia ochrony konsumentów.
  • Identyfikacja i zarządzanie ryzykiem systemowym związanym z branżą kryptowalut.
  • Zapobieganie manipulacjom na rynku i nadużyciom.
  • Wdrożenie solidnych środków przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML/CFT), w tym przestrzeganie standardu Travel Rule Financial Action Task Force (FATF).

Model przedstawiony przez NSSMC opowiada się za sektorowym podejściem do nadzoru nad rynkiem, dzielonym między dwa organy regulacyjne. NBU skupiłby się przede wszystkim na utrzymaniu stabilności systemu finansowego, podczas gdy NSSMC skoncentrowałaby się na ochronie praw konsumentów na rynku aktywów wirtualnych.

Klasyfikacja aktywów kryptograficznych i alokacja regulacyjna

Propozycja przyjmuje klasyfikacje zgodne z rozporządzeniem Unii Europejskiej w sprawie rynków kryptoaktywów (MiCA), identyfikując główne kategorie, takie jak:

  • Tokeny Referencyjne do Aktywów (ART)
  • Tokeny Pieniądza Elektronicznego (EMT)
  • Inne różne aktywa kryptograficzne

Mandat Narodowej Komisji Papierów Wartościowych i Giełdy (NSSMC)

Zgodnie z tą proponowaną strukturą, NSSMC zostałaby przypisana następujące obowiązki:

  • Nadzór nad emisją i obiegiem wszystkich tokenów kryptograficznych, z wyjątkiem EMT.
  • Monitorowanie działalności emitentów ART.
  • Nadzorowanie CASP, z wyłączeniem tych, które zajmują się konwersją aktywów kryptograficznych bezpośrednio na waluty fiducjarne.
  • Rozpatrywanie przypadków nadużyć na rynku związanych ze wszystkimi tokenami innymi niż EMT.

Mandat Narodowego Banku Ukrainy (NBU)

Z kolei Narodowy Bank Ukrainy przejąłby następujące kluczowe funkcje:

  • Nadzorowanie emisji, oferty publicznej i dopuszczenia do obrotu EMT.
  • Monitorowanie działalności emitentów EMT.
  • Nadzorowanie CASP, które ułatwiają wymianę między aktywami kryptograficznymi a walutą fiducjarną.
  • Zwalczanie nadużyć na rynku związanych konkretnie z EMT.
  • Określanie wymogów dotyczących operacji związanych z obrotem aktywami kryptograficznymi w stosunku do waluty fiducjarnej.

Podsumowanie proponowanego nadzoru regulacyjnego

Podział podstawowych obowiązków można podsumować w następujący sposób:

Obszar regulacyjny Główny regulator
Licencjonowanie i nadzór nad emitentami ART NSSMC
Licencjonowanie i nadzór nad emitentami EMT NBU
Nadzór nad CASP (z wyłączeniem wymiany na waluty fiducjarne) NSSMC
Nadzór nad CASP (wymiana na waluty fiducjarne) NBU
Nadzór nad nadużyciami na rynku (ART i inne) NSSMC
Nadzór nad nadużyciami na rynku (EMT) NBU

Model ten wyraźnie wymaga bliskiej współpracy i wymiany danych między NSSMC a NBU w celu zapewnienia kompleksowej i skutecznej regulacji rynku.

Ścieżka legislacyjna i opodatkowanie

Warto zauważyć, że NSSMC wcześniej wprowadziła matrycę opodatkowania aktywów kryptograficznych.

Obecnie opracowywana jest specjalna ustawa branżowa mająca na celu zmianę obowiązujących przepisów i Kodeksu Podatkowego Ukrainy. Ten projekt ustawy opiera się na poprzednim projekcie ustawy wprowadzonym przez NSSMC, ale zawiera kilka zmian.

Według prognoz deputowanego Danylo Hetmantseva, legalizacja aktywów kryptograficznych na Ukrainie jest oczekiwana w pierwszym lub drugim kwartale 2025 roku. Wskazał również, że podejście do opodatkowania aktywów kryptograficznych prawdopodobnie będzie odzwierciedlać model obecnie stosowany do papierów wartościowych.

Udostepnij